Henkilökunnan vinkit

Hiukset vahvaksi


Huomaamme herkästi, jos hiuksemme alkavat harveta tai katkeilla tai jos hiuspohjamme oireilee. Silloin haluaisi tilanteeseen nopean ratkaisun. Biotiinia sisältävää hiusten ravintolisää kokeileva tarvitsee kuitenkin aikaa ja malttia, ennen kuin tulokset ovat nähtävillä.
Usein suunnan parempaan hiusten kunnossa huomaakin ensimmäisenä kampaaja esimerkiksi reipastuneen tyvikasvun muodossa.

– Mahdollisten positiivisten muutosten huomaaminen vie yleensä vähintään pari kuukautta, sanoo Tiina Gahmberg, kosmetologi ja ihonhoidon asiantuntija Tampereen Koivu Apteekista.

Hiusten ravintolisäkapseleita nautitaankin siksi yleensä muutamia kuukausia kerrallaan. Voit jatkaa kuuria pidempäänkin, jos saat käytöstä mieleisiäsi tuloksia.

Moni asia vaikuttaa hiusten kuntoon, myös yksilöllinen perimämme.

– Samassa perheessä toisella sisaruksella voi olla paksut ja tuuheat hiukset, toisella ohuet. Sitä ei voi muuttaa, mutta voimme koettaa kaikin keinoin lievittää ei-toivottuja piirteitä hiuksissa.

Jos hiusoireet ovat osa isompaa ongelmakenttää, ratkaisuja kannattaa etsiä yhdessä lääkärin kanssa. Esimerkiksi stressi, kilpirauhasen ja verenkierron häiriöt tai raskaus- ja imetysajan sekä vaihdevuosien hormonimuutokset saattavat aiheuttaa hiuspulmia, Tiina Gahmberg sanoo.

Omin keinoin hiuspohjan terveyttä voi edistää myös monipuolisella ruokavaliolla ja terveellisillä elintavoilla. Kutreja kannattaa helliä ja välttää voimakkaita käsittelyjä. Kosteuttavat tai rauhoittavat päänahan hoitoaineet voivat myös tuoda kaivattua lisäapua.

– Kun hius on ohut ja sitä on vähemmän, sitä voi auttaa tuuhentavilla shampoilla tai tyveä nostavalla hiuspuuterilla, Tiina Gahmberg vinkkaa.

– Hoidettuna hiukset näyttävät hyvältä: silloin huomio ei kiinnity hiuksen ohuuteen. Kuiva ja haaroittunut hiuskarva katkeileekin helpommin, jos hiuksia ei hoida.

Kysy apteekistasi neuvoa hiusten ravintolisän valitsemiseen. Ja ei, koko kapseliliuskan nauttiminen kerralla ei paranna lopputulosta: pysy päivittäisissä saantisuosituksissa! Jos käytät muitakin ravintolisiä, tarkkaile saamiesi hivenaineiden kokonaismääriä.

Lähde: www.avainapteekit.fi


Jännityspäänsärky, migreeni, lihas- ja nivelkivut, selkäkipu ja lasten kasvukivut − löydä oikea tapa hoitaa kipua.

Jännityspäänsärky

Jännityspäänsärystä kärsii ajoittain jopa 70 prosenttia suomalaisista. Syinä voivat olla huonon työasennon lisäksi muun muassa stressi, työpaikan huono ilmapiiri tai liikunnan puute.

Venyttely ja muut kehoa huoltavat lajit purkavat jännitystä. Myös hartioita rentouttavat lajit, kuten sauvakävely, tekevät hyvää kireälle kropalle. Jännityspäänsärkyä voi helpottaa parasetamolilla tai tulehduskipulääkkeillä.

Migreeni

Noin kymmenen prosenttia suomalaisista kärsii migreenipäänsärystä, joka on monitekijäinen ja krooninen aivorungon sairaus. Taipumus saada migreeni on pitkälti perinnöllinen. Naiset kärsivät migreenistä miehiä useammin. Tämä selittyy sillä, että useimmiten migreenin laukaisee hormonaaliset vaihtelut.

Migreeniä hoidetaan yleensä levolla pimeässä ja viileässä. Jos se ei auta, kannattaa kokeilla tulehduskipulääkkeitä. Jos lääkkeet eivät auta, kipulääkkeenä voi käyttää lääkärin määräämiä täsmälääkkeitä eli triptaaneja.

Lihas- ja nivelkivut

Lihas- ja nivelkivut ovat hyvin yleinen ongelma, sillä niistä kärsii 85 % aikuisväestöstä. Nivelkivut, ja etenkin nivelrikko, ovat yleensä iäkkäämpien vaiva, jota esiintyy etenkin polvissa, lonkissa, sorminivelissä ja selkänikamien välisissä nivelissä. Lihaskipua taas voi aiheuttaa kudosvauriosta syntynyt tulehdus, joka on syntynyt liiallisesta tai yksipuolisesta rasituksesta, jännitystilasta tai sairaudesta.

Tulehduskipulääkkeitä on saatavilla sekä suun kautta otettavina tabletteina että kipeälle alueelle levitettävinä kipugeeleinä. Kipua ja tulehdusta poistava kipugeeli on hyvä vaihtoehto silloin, kun kipu on paikannettavissa.

Selkäkipu

Selkäkipu tuntuu tavallisimmin alaselässä ja alkaa äkillisesti lihasten jännittyessä liikkeen seurauksena tai itsestään. Tällainen kipu menee tavallisesti ohi muutamassa päivässä tai viikossa. Myös yläselän kivut ovat useimmiten lihaskipuja.

Selkäkipu hoituu parhaiten kipulääkkeillä. Lievään kipuun auttaa parasetamoli ja kovempaan kipuun tulehduskipulääke. Sänkyyn ei ole syytä jäädä makaamaan, vaan jatkaa elämää normaalisti heti, kun kipu antaa myöten. Selän alueen lihasten vahvistaminen ja liikunta auttavat ehkäisemään kivun uusiutumista.

Lasten kasvukivut

Kasvukivuista kärsii jopa puolet lapsista, erityisesti 5–8-vuotiaat. Jalkoja kolottaa yleensä säären etupuolella, polvitaipeissa tai jalkaterissä. Kivut ilmaantuvat useimmiten illalla nukahtamisen aikoihin. Lapsi saattaa myös herätä kipuihin jo tovin nukuttuaan. 

Oireilua voi helpottaa jalkojen hieronnalla, tulehduskipulääkkeillä tai lasten kylmägeelillä. Koska kasvukivut tuntuvat voimakkaimmin illalla, kannattaa myös lääke ottaa illalla ennen nukkumaan menoa. Näin vaikutus on tehokkaimmillaan kun kipu iskee.

Jos kipu jatkuu ja on säännöllistä, on syytä kääntyä lääkärin puoleen.

Lähde: www.avainapteekit.fi


Raskaus tuplaa foolihapon tarpeen. Tavallista isompaa annosta tarvitaan jo, kun vasta yrittää raskautta.

Foolihappo on synteettisesti valmistettu B-9-vitamiini. Folaatti on saman vitamiinin luonnossa esiintyvä muoto, jota suomalaisnaiset saavat ravinnostaan yleensä alle suositusten. Raskauden aikana folaatin tarve kasvaa entisestään. Folaatin puute lisää merkittävästi sikiön vaaraa saada hermostoputken sulkeutumishäiriö. Vaurio johtaa vakaviin, synnynnäisiin epämuodostumiin ja pahimmillaan sikiön tai viimeistään vastasyntyneen menehtymiseen. Jotta folaattivarastot ehtisivät täyttyä ajoissa, raskautta suunnittelevan naisen tulisi lisätä ruokavalioonsa foolihappoa viimeistään kolme kuukautta ennen raskauden alkua.

Foolihappoa purkista

Suomalaiset ravitsemussuositukset suosittelevat jokaiselle 400 mikrogrammaa folaattia päivittäin. Ruoasta sitä saa täysjyväviljasta, palkokasveista, marjoista ja vihreälehtisistä kasviksista. Folaattia on runsaasti myös maksassa, jota ei kuitenkaan suositella odottaville äideille. Raskaana oleville, sitä suunnitteleville ja imettäville äideille suositeltava määrä folaattia on muita suurempi eli 500 µg vuorokaudessa. Tämän määrän saaminen pelkästään ruoasta on haastavaa, joten lisäravinteista on monille hyötyä. Sopiva lisäannos ravitsemussuositusten mukaisesti syövälle naiselle on tällöin 100–300 mikrogrammaa päivässä. Aiemmassa raskaudessa todettu, itsellä  tai lähisuvussa esiintynyt hermostoputken sulkeutumishäiriö, diabetes tai epilepsialääkkeiden käyttö kasvattaa odottavan äidin foolihapon tarvetta entisestään. Riskiryhmillä annos on  jopa 4,0 milligrammaa päivässä. Näin suuria annoksia ei pidä ottaa ilman lääkärin määräystä.  Folaattia myydään sekä omina valmisteina että osana monivitamiinivalmisteita.

Asiantuntijana ravitsemustutkija Heli Kuusipalo, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Lähde: www.avainapteekit.fi


Seerumi -tehotuote ihonhoitoon

Seerumi on tehokas apu iho-ongelmiin. Muutama tippa päivässä riittää.

Seerumit ovat kevyitä ja vähärasvaisia geeliemulsioita, jotka sisältävät runsaammin vaikuttavia aineita kuin voiteet. Niiden vaikuttavat aineet ovat usein biologisia, samoja aineita, joita elimistössä on luonnostaan. Seerumit kulkeutuvat ihon pintakerroksissa voiteita syvemmälle, ja siksi niihin turvaudutaan tilanteissa, joissa voiteet eivät välttämättä yksinään riitä. Monesti luullaan, että seerumit on tarkoitettu vain ikääntyvälle iholle. Nuori ja normaali-ihoinenkin hyötyy kosteuttavista seerumeista. Useimmilla iho kärsii ajoittain pintakuivuudesta, etenkin talven jälkeen. Pintakuivuuden lisäksi hilseilevä tai ärtynyt iho sekä erilaiset ihon ikääntymisen merkit kuten rypyt, veltostuminen ja sameus ovat tavallisia syitä seerumin hankintaan. 

Seerumilla nopeasti näkyviä tuloksia

Seerumi valitaan ihotyypin ja ihon sen hetkisen kunnon, eikä pelkästään pakkausten ikäsuositusten mukaan. Esimerkiksi ikääntyvä, pintakuiva iho ei välttämättä kaipaa ensimmäiseksi elvyttävää, vaan kosteuttavaa seerumia. Seerumeita käytetään yleensä kuurina. Jos tuote on valittu oikein, sen vaikutuksen huomaa nopeasti. Kosteusseerumin käyttäjä tuntee tehon heti ihon pehmeytenä. Ikääntymismuutoksissa vaikutukset ilmaantuvat monesti kuurin loppuvaiheilla. Jotta ihossa saataisiin aikaan pitkäkestoisia muutoksia, seerumia pitää malttaa käyttää useita viikkoja. Itselle sopivan tuotteen valintaan kannattaa kysyä apua apteekista. Neuvoa kannattaa kysyä myös, kun uusii seerumiaan. Tehokkaan hoidon ansiosta sama seerumi ei välttämättä ole enää tarpeen.

Näin käytät seerumia

  • Levitä seerumi puhtaalle, kuivalle iholle – yleensä aamuin illoin.
  • Annostele seerumi pakkausohjeen mukaan – tavallinen kerta-annos on kolme pisaraa.
  • Vältä levittämästä seerumia silmänympärysalueelle – silmänympäryksille tarkoitettua tuotetta lukuun ottamatta.
  • Laita kosteusvoide seerumin päälle - koostumuksensa ansiosta seerumit levittyvät ja imeytyvät hyvin, joten voit levittää kosteusvoiteen heti.

Asiantuntijana kosmetologi Tiina Gahmberg, Koivu Apteekki, Tampere

Lähde: www.avainapteekit.fi